Sygnaliści
Koordynator upoważniony do przyjmowania i obsługi zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych:
Teresa Drutel,
tel. 89 542 89 13 wew. 530,
e-mail: sygnalista@labirynt.pzn.org.pl
PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
Procedura zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń (tzw. sygnalistów) w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Ośrodka Mieszkalno-Rehabilitacyjnego Polskiego Związku Niewidomych w w Olsztynie z dnia 16.09.2024r.
§ 1 Cel
Przyjęcie niniejszej procedury ma na celu:
- Wypełnienie obowiązków zawartych w ustawie o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024r.
- Poprawa społecznego postrzegania działań osób zgłaszających przypadki nieprawidłowości jako aktywności wątpliwej moralnie.
- Promowanie wśród pracowników zgłaszania naruszeń prawa i innych wyszczególnionych nieprawidłowości poprzez wewnętrzne kanały zgłoszeniowe.
- Ochronę sygnalistów przed wszelkimi działaniami odwetowymi, zarówno ze strony przełożonych, współpracowników jak i wszystkich innych osób.
- Stworzenie bezpiecznego środowiska pracy poprzez zapewnienie pracownikom możliwości bezpiecznego kontaktu z pracodawcą w sytuacjach, które wymagają jego reakcji.
- Propagowanie postawy obywatelskiej odpowiedzialności.
- Wykrywanie naruszeń prawa i innych nieprawidłowości w celu ochrony interesu publicznego, interesu osób pokrzywdzonych oraz interesu i dobrego wizerunku pracodawcy
§ 2 Słownik pojęć
- Pracodawca – Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny Polski Związek Niewidomych.
- Dyrektor – Dyrektor Elżbieta Jabłko.
- Pracownik – wszystkie osoby zatrudniona podstawie umowy o pracę lub umowie cywilnoprawnej.
- Działania następcze– działania podjęte przez pracodawcę w celu oceny prawidłowości informacji zawartych w zgłoszeniu, mające przeciwdziałać naruszeniu prawa np. wewnętrzne postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli, wniesienie oskarżenia, działania podejmowane w celu odzyskania środków lub zamknięcie procedury.
- Działania odwetowe– bezpośrednie lub pośrednie działania lub zaniechania, w kontekście związanym z pracą, spowodowane zgłoszeniem i naruszające lub mogące naruszać prawa sygnalisty, wyrządzające lub mogące wyrządzić mu szkodę.
- Informacja zwrotna– informacja przekazywana sygnaliście na temat planowanych lub podjętych działań następczych.
- Kontekst związany z pracą– całokształt okoliczności związanych z wykonywaną pracą, w ramach którego uzyskano informację o naruszeniu.
- Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia -osoba fizyczna lub prawna, która pomaga osobie dokonującej zgłoszenia w tej czynności i której pomoc nie powinna zostać ujawniona,
- Osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba fizyczna lub prawna, która jest wskazana w zgłoszeniu jako osoba, która dopuściła się naruszenia lub która jest z nim powiązana.
- Osoba dokonująca zgłoszenia – (tzw. sygnalista) – osoba fizyczna lub prawna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje na temat naruszeń uzyskane w kontekście związanym z pracą, niezależnie od zajmowanego stanowiska, formy zatrudnienia czy współpracy – ( tj. pracownik, także w przypadku, gdy stosunek pracy już ustał, osoba ubiegająca się o zatrudnienie, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, stażysta, wolontariusz, praktykant, wykonawca (podwykonawca, dostawca) świadczący usługi w kontekście związanym z pracą).
- Koordynator– osoba wyznaczona przez pracodawcę na podstawie specjalnego upoważnienia do przyjmowania zgłoszeń, ich weryfikacji, prowadzenia postępowania wyjaśniającego, podejmowania i koordynowania działań następczych
- Naruszenie prawa– działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem mające na celu obejście prawa.
- Procedura– niniejsza procedura zgłoszeń wewnętrznych.
- Ujawnienie publiczne– podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej.
- Ustawa– ustawa o ochronie sygnalisty z 14 czerwca 2024r.
- Zgłoszenie wewnętrzne– zgłoszenie dokonane na zasadach i w formie przewidzianej w procedurze.
- Zgłoszenie zewnętrzne– zgłoszenie skierowane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub innego organu publicznego.
- Działanie w dobrej wierze – domniemanie prawne uregulowane w Kodeksie Cywilnym, odnoszące się do intencji danej osoby, niezależnie od rezultatu, jakie przyniosły jej działania. Polega na usprawiedliwionym w danych okolicznościach przekonaniu osoby, że przysługuje jej takie prawo, jakie faktycznie wykonuje,
- Poufne kanały zgłaszania nieprawidłowości – techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonanie sygnaliście poufnego zgłoszenia nieprawidłowości.
§ 3 Zakres podmiotowy
Postanowienia niniejszej procedury mają zastosowanie wyłącznie do osoby fizycznej, która zgłasza informację o naruszeniu prawa uzyskana w kontekście związanym z pracą.
W świetle niniejszej procedury sygnalistami mogą zostać:
1) pracownik,
2) pracownik tymczasowy,
3) osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
4) osoby, które przestały już świadczyć pracę,
5) kandydaci do pracy
6) stażysta, wolontariusz, praktykant,
7) przedsiębiorca- usługodawca i dostawca, z którym pracodawcę łączy umowa
8) osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem przedsiębiorcy.
9) wykonawcy (podwykonawcy, dostawcy) świadczącego usługi na rzecz NZOZ OMR PZN
10) innych osób fizycznych mających związek z NZOZ OMR PZN w kontekście związanym z pracą.
§ 4 Zakres przedmiotowy
- Procedurę stosuje się w przypadku zgłoszeń wyłącznie w obszarach:
-
- korupcji
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz
- Zdrowia i dobrostanu zwierząt
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa RP, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela -występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej
- mobbingu, równego traktowania i niedyskryminowania pracowników;
- zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
- Przedmiotem zgłoszenia mogą być naruszenia powszechnie obowiązujących przepisów, w tym w szczególności:
-
- naruszenia zasad kodeksu etyki pracowników ,
- naruszenia praw człowieka stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenia życia, zdrowia lub wolności osobistej,
- naruszenia praw pracowniczych, w tym mobbing i dyskryminacja oraz wszelkie formy nadużyć stosunku zależności w relacjach pracowniczych lub służbowych,
- naruszenia stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego lub środowiska,
- działania o charakterze korupcyjnym, w tym łapownictwo czynne lub bierne, oszustwo, fałszerstwo, wyłudzenie lub użycie poświadczenia nieprawdy, itd.,
- naruszenia obowiązków publicznoprawnych, w tym podatkowych,
- działalność zmierzająca do zatajenia któregokolwiek z naruszeń wymienionych w punktach 1) – 6).
§ 5 Wdrożenie procedury
Za zapewnienie wdrożenia procedury, w tym zapewnienie zasobów niezbędnych do realizacji zadań wynikających z niniejszej procedury odpowiada Dyrektor Elżbieta Jabłko.
Za wykonywanie zadań wynikających z procedury odpowiada:
- Dyrektor Elżbieta Jabłko, który aktywnie uczestniczy w realizacji niniejszej procedury, w szczególności poprzez:
-
- a) osobiste zaangażowanie w rozwój systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, w tym korupcji,
- b) promowanie kultury organizacyjnej opartej na przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościom,
- c) zapewnienie środków finansowych, organizacyjnych i kadrowych umożliwiających rozwój systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom,
- d) ustalenie i podział kompetencji pomiędzy pracowników, w sposób zapewniający efektywność systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom.
- Kierownicy Działów, Zespołów, Koordynatorzy sprawują bezpośredni nadzór nad skutecznością wdrożonego systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, w szczególności poprzez:
- a) monitorowanie przestrzegania ustalonych zasad postępowania przez podległych pracowników,
- b) promowanie kultury organizacyjnej opartej na przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościom,
- c) zgłaszanie naruszeń właściwym organom.
§ 6 Sposoby dokonywania zgłoszeń
- Zgłoszenia dokonywane mogą być poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń, w szczególności:
-
- a) za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnalista@labirynt.pzn.org.pl w zaszyfrowanym pliku. Szyfr do pliku należy przekazać koordynatorowi osobiście lub telefonicznie,
- b) w formie listownej na adres: ul. Paukszty 57, 10-685 Olsztyn z dopiskiem „Do rąk własnych koordynatora. Nie otwierać” .
- c) osobiście do Dyrektora Elżbiety Jabłko. Dyrektor po przyjęciu zgłoszenia, przekazuje zgłoszenie koordynatorowi, który dokumentuje zgłoszenie w formie protokołu, nagrania rozmowy.
-
- Zgłoszenie może mieć charakter:
-
- a) jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnienie zgłoszenia,
- b) poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swoich danych i dane podlegają utajnieniu.
-
§ 7 Wymogi dotyczące zgłoszenia
- Informacje przekazane przez sygnalistę, będą uważane na zgłoszenie i będą podlegały niniejszej procedurze , jeśli zostaną spełnione generalne warunki:
-
- prawidłowość zgłoszenia- sygnalista nie musi posiadać dowodów na potwierdzenie informacji zawartych w zgłoszeniu, ale musi mieć uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informację są prawdziwe w chwili dokonywania zgłoszenia,
- kontekst związany z pracą- informacje zawarte w zgłoszeniu muszą zostać uzyskane w kontekście z pracą
- kategorie nieprawidłowości – informacje zawarte w zgłoszeniu muszą dotyczyć naruszenia prawa lub nieprawidłowości wymienionych w § 4 procedury.
-
- Do przyjmowania i obsługi zgłoszeń, podejmowania i koordynowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych sygnalistów, a także innych osób wymienionych w zgłoszeniu, pracodawca wyznacza i upoważnia koordynatora.
- Informacja na temat upoważnienia koordynatora wraz z jego danymi będzie za każdym razem podawana do wiadomości na stronie internetowej www.labirynt.pzn.org.pl , w zakładce „sygnaliści”.
- Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
-
- a) dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy,
- b) datę i miejsce sporządzenia,
- c) dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy,
- d) opis nieprawidłowości oraz ich daty.
- e) adres do kontaktu i preferowaną formę kontaktu.
-
- Zgłoszenie dodatkowo może zostać udokumentowane zebranymi dowodami i wykazem świadków.
- Wzór formularza zgłoszenia stanowi załącznik nr 1 do procedury.
- Pracodawca nie toleruje fałszywych zgłoszeń- w stosunku do osób dokonujących takich zgłoszeń zostaną wyciągnięte konsekwencje dyscyplinarne i cywilne oraz zostanie złożone zawiadomienie do właściwych organów wymiaru sprawiedliwości.
- Zgłoszenia dokonywane anonimowo nie będą rozpatrywane i nie podlegają niniejszej procedurze.
- Sygnalista powinien zadbać o przekazanie jak najbardziej wartościowych informacji, które pozwolą na skuteczne przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.
- Zgłoszenia, o których mowa w § 4 rejestrowane są przez Koordynatora zgodnie z wzorem rejestru określonym w załącznik nr 2 do procedury. Koordynator w terminie 7 dni wysyła osobie dokonującej zgłoszenia potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia (wzór załącznik nr 3 ).
- Koordynator dokonuje weryfikacji zgłoszenia, a następnie decyduje o dalszych działaniach następczych.
- Działanie następcze prowadzone jest bez zbędnej zwłoki.
- Wyniki przedstawiane są w terminie do 3 miesięcy. (załącznik numer 4). W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 6 miesięcy, o czym należy poinformować osobę dokonującą zgłoszenia.
- Zgłoszenia traktowane są z należytą powagą i starannością w sposób poufny, a przy ich rozpatrywaniu obowiązuje zasada bezstronności i obiektywizmu.
- Podczas rozpatrywania zgłoszeń wszyscy uczestnicy postępowania są zobowiązani do dołożenia należytej staranności, aby uniknąć podjęcia decyzji na podstawie chybionych i bezpodstawnych oskarżeń, niemających potwierdzenia w faktach i zebranych dowodach oraz z zachowaniem poszanowania godności i dobrego imienia pracowników i osób, których zgłoszenie dotyczy.
- W wyniku przeprowadzonych działań następczych zgłoszenie, w szczególności, może zostać uznane za:
-
- a) zasadne i wówczas podejmowane są działania naprawcze lub zawiadamia się organy ścigania;
- b) bezzasadne (nieznajdujące potwierdzenia) i wówczas oddala się zgłoszenie.
-
- Ochronie podlegają osoby, które dokonały zgłoszenia i osoby, które pomagały w dokonaniu zgłoszenia, jeśli działały w dobrej wierze, tj. na podstawie uzasadnionego podejrzenia mającego podstawę w posiadanych informacjach, które obiektywnie uprawdopodobniają zgłaszane nieprawidłowości.
- Osoby, o których mowa w ust. 17 podlegają ochronie wyłącznie w zakresie dokonanych zgłoszeń.
§ 8 Zakaz działań odwetowych
- Osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia pracodawca zapewnia ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi, a także przed szykanami, dyskryminacją i innymi formami wykluczenia lub nękania przez innych pracowników.
- Zapewniając ochronę, o której mowa w ust. 1 pracodawca, w szczególności:
-
- a) podejmuje działania gwarantujące poszanowanie zasady poufności i anonimowości danych, ochronę tożsamości na każdym etapie postępowania wyjaśniającego, jak i po jego zakończeniu, z zastrzeżeniem § 8;
- b) doprowadza do ukarania, zgodnie z Regulaminem pracy pracowników, którym udowodnione zostało podejmowanie jakichkolwiek działań represyjnych i odwetowych względem osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
-
Działania, o których mowa w ust. 2 pkt 1, obejmują przede wszystkim:
1) ograniczenie dostępu do informacji wyłącznie dla osób uprawnionych w ramach postępowania wyjaśniającego, a także procesu zapewnienia ochrony osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia.
2) odebranie od osób uprawnionych do dostępu do informacji, pisemnych oświadczeń o zobowiązaniu do zachowania w poufności informacji pozyskanych w postępowaniu wyjaśniającym lub w procesie ochrony osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia (załącznik numer 5).
3) ukaranie osób, którym udowodnione zostało, że nie dotrzymały zobowiązania, o którym mowa powyżej, zgodnie z Regulaminem pracy.
§ 9
Osobę dokonującą zgłoszenia należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jej tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.
§ 10
- Pracownicy oraz osoby zatrudnione na podstawie innych umów cywilnoprawnych potwierdzają zapoznanie się z zapisami procedury wewnętrznej podpisując stosowne oświadczenie, które stanowi załącznik numer 6.
- Kandydaci do pracy na etapie procesu rekrutacyjnego oraz osoby przystępujące do negocjacji w celu zawarcia umowy otrzymują do zapoznania się klauzulę informacyjną stanowiącą załącznik numer 7.
§ 11
1.Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich albo organ publiczny.
- Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organ publiczny są odrębnymi administratorami w zakresie danych osobowych podanych w zgłoszeniu zewnętrznym, które zostało przyjęte przez te organy.
§ 12
1.Wstępna weryfikacja zgłoszenia zewnętrznego przez Rzecznika Praw Obywatelskich polega na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz zidentyfikowaniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.
- Jeżeli zgłoszenie zewnętrzne dotyczy informacji o naruszeniu prawa, Rzecznik Praw Obywatelskich niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, przekazuje zgłoszenie do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.
- Rzecznik Praw Obywatelskich informuje sygnalistę o przekazaniu zgłoszenia zewnętrznego. Informacja obejmuje co najmniej wskazanie organu publicznego, do którego zgłoszenie zewnętrzne zostało przekazane, oraz datę przekazania.
- Rzecznik Praw Obywatelskich odstępuje od przekazania zgłoszenia zewnętrznego ,jeżeli zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa.
- Rzecznik Praw Obywatelskich informuje sygnalistę o odstąpieniu od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, podając ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia.
- Odstępując od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, Rzecznik Praw Obywatelskich może poinformować sygnalistę, że informacja objęta zgłoszeniem podlega rozpatrzeniu w trybie przewidzianym w przepisach odrębnych, w szczególności jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, skargi do sądu administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać przedstawiona w innym trybie do rozpatrzenia właściwym organom. Poinformowanie sygnalisty nie wpływa w szczególności na dopuszczalność wniesionego później środka prawnego, na bieg terminów ani na treść rozstrzygnięcia lub sposób zakończenia postępowania. Informacja przekazana sygnaliście zawiera pouczenie w tym zakresie.
- Przekazanie, o którym mowa w ust. 2, oraz odstąpienie od przekazania zgłoszenia, o którym mowa w ust. 4, nie stanowią czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, 1705 i 1860).
§ 13
Organ publiczny ustala procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych, która określa w szczególności tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo, zwaną dalej „procedurą zgłoszeń zewnętrznych”.
§ 14 Przetwarzanie danych osobowych
- Po otrzymaniu zgłoszenia pracodawca przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.
- Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają znaczenia dla sprawy.
- Przepisu art. 14 ust.2 lit f. Rozporządzenia UE 2016/679 (RODO) nie stosuje się chyba, że sygnalista wyraził zgodę na ujawnienie swojej tożsamości lub świadomie zgłasza nieprawdę.
- Przepisu art. 15 ust.1 lit g. Rozporządzenia UE 2016/679 (RODO) w zakresie przekazania informacji o źródle pozyskania danych osobowych nie stosuje się, chyba że sygnalista wyraził zgodę na ujawnienie swojej tożsamości lub świadomie zgłasza nieprawdę.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych są przechowywane przez pracodawcę przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym sfinalizowano działania następcze.
- Zapisów punku 5 nie stosuje się, gdy dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią integralną część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych bądź sądowo-administracyjnych.
§ 15
W sprawach nieuregulowanych niniejszą procedurą zastosowanie mają odpowiednie przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, Kodeksu pracy, Kodeksu postępowania karnego i Kodeksu karnego.
§ 16
- Niniejsza procedura wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Procedura obowiązuje wszystkich pracowników niezależnie od zajmowanego stanowiska, rodzaju umowy tworzącej stosunek pracy.
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny "Labirynt" w Olsztynie
jest jednostką Polskiego Związku Niewidomych. To jedyna tego typu placówka w regionie, świadcząca wielozakresową pomoc osobom z dysfunkcją wzroku.
NIP: 7390207875
REGON: 007025575
ul. Eugeniusza Paukszty 57
10–685 Olsztyn
tel.: 89 542 89 13 (centrala)
tel.: 89 542 75 82 (przychodnia)
kom.: +48 786 599 772
e-mail: sekretariat@labirynt.pzn.org.pl
Dyrektor: mgr Elżbieta Jabłko
e-mail: dyrektor@labirynt.pzn.org.pl
Dział Księgowości
e-mail: ksiegowosc@labirynt.pzn.org.pl
Rejestracja do poradni i gabinetów jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 do 18:00.
NASZE USŁUGI